Typologie(ën)
Kraan
Ontwerper(s)
TITAN – 1935-1955
Inventaris(sen)
- Permanente actualisatie van de inventaris van het Bouwkundig Erfgoed (DPC-DCE)
Dit (deze) goed(eren) bezit(ten) de volgende waarde(n)
- Historisch
- Landschappelijk
- Wetenschappelijk
- Technisch
Onderzoek en redactie
2016
id
Urban : 36256
Beschrijving
Kraan ontworpen door de
Antwerpse firma Titan, wellicht in de jaren 1930 of 1950. Ze stond vroeger op
de Léon Monnoyerkaai, ten zuiden van de meelfabriek Ceres, maar werd in 2001 naar de Akenkaai verplaatst, in het kader
van haar renovatie.
In tegenstelling tot de vijftien kranen langs het Vergotedok en tot de kraan die vroeger op het Becodok stond – allemaal eigendom van de Naamloze Vennootschap Zeekanaal en Haveninrichtingen van Brussel, behoorden de kranen in de voorhaven toe aan privébedrijven. Deze kraan – voormalig eigendom van de failliet gegane reders Meyers & Gerth – werd door reder Smet geschonken om te worden gedemonteerd en met de platte schuit naar de Akenkaai te worden getransporteerd, waar ze opnieuw op rails werd geplaatst en werd gerestaureerd.
Metalen kraan met een capaciteit van tien ton en een structuur van geklonken balken, bestaande uit een portiek1. Open galerij of zuilengang waarvan het dak op zuilen of arcades rust; - 2. Classicistische ruimte vóór een toegangsdeur die terugspringt of niet gelijk is met de voorgevel; - 3. Samenstel van twee zuilen onder architraaf die overgang tussen twee ruimtes accentueert. op wielen onder een houten cabine en een piramidale giek.
In tegenstelling tot de vijftien kranen langs het Vergotedok en tot de kraan die vroeger op het Becodok stond – allemaal eigendom van de Naamloze Vennootschap Zeekanaal en Haveninrichtingen van Brussel, behoorden de kranen in de voorhaven toe aan privébedrijven. Deze kraan – voormalig eigendom van de failliet gegane reders Meyers & Gerth – werd door reder Smet geschonken om te worden gedemonteerd en met de platte schuit naar de Akenkaai te worden getransporteerd, waar ze opnieuw op rails werd geplaatst en werd gerestaureerd.
Metalen kraan met een capaciteit van tien ton en een structuur van geklonken balken, bestaande uit een portiek1. Open galerij of zuilengang waarvan het dak op zuilen of arcades rust; - 2. Classicistische ruimte vóór een toegangsdeur die terugspringt of niet gelijk is met de voorgevel; - 3. Samenstel van twee zuilen onder architraaf die overgang tussen twee ruimtes accentueert. op wielen onder een houten cabine en een piramidale giek.
Bronnen
Publicaties en studies
VANDERHULST, G., Relevé de l’état physique et de la valeur patrimoniale d’immeubles situés sur le site de Tour & Taxis et ses alentours – Rapport, maart 2011, p. 67.
Opmerkelijke bomen in de nabijheid