De Brits Tweedelegerlaan is een heel lange bochtige weg die de Van Volxemlaan (ter hoogte van de Guillaume Van Haelenlaan) verbindt met de Humaniteitslaan. Haar tracé wordt onderbroken door een gebouw dat een uitbreiding vormt van de Volkswagen-Audifabriek, en het valt ook gedeeltelijk samen met de Hallestraat.

Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog onderzocht de Raad het plan voor een ringlaan die de Guillaume Van Haelenlaan vanaf de Van Volxemlaan verlengde en het westen van de gemeente tot aan Drogenbos doorkruiste. Dit plan nam het stedenbouwkundige project van Victor Besme over. Een eerste plan werd goedgekeurd bij K.B. van 11.07.1923. Het werd nadien herhaaldelijk gewijzigd door de K.B.’s van 09.03.1927, 06.05.1935, 22.11.1955, 10.06.1960 en 17.12.1979. Pas na 1970 werd de laan daadwerkelijk aangelegd voorbij de Stationstraat.

De Brits Tweedelegerlaan, die eerst Ringlaan heette, betoont eer aan het geallieerde leger dat, onder het bevelhebberschap van generaal Dempsey, Vorst bereikte op 03.09.1944, terwijl de Duitsers nog wegvluchtten.

Anciens Etablissements d’Ieteren Frères, s. d, © D'Ieteren Gallery, Brussels.

Over bijna haar hele lengte loopt de laan langs de Volkswagen-Audifabriek. De eerste fabriek werd in 1948 gebouwd en had de naam “Anciens Etablissements d’Ieteren Frères” (zie ook Maliestraat 50 te Elsene). Ze bevond zich toen ongeveer ter hoogte van de kruising van de laan met de huidige Abdissenstraat. In die tijd lagen nog andere fabrieken langs de laan. Naarmate de Volkswagen-Audifabriek uitbreidde, nam ze steeds meer terreinen van die fabrieken in: in 1970 werd de fabriek door VW overgenomen, en tussen 1987 en 1991 werd ze aanzienlijk uitgebreid en annexeerde ze onder meer de ernaast liggende voormalige Citroënfabriek (zie Sint-Denijsstraat). De gebouwen die als uitbreiding van de Volkswagen-Audifabriek werden opgetrokken, namen geleidelijk delen van het tracé van verscheidene straten in: een stuk van de Oude Vijversstraat verdween, de laan werd omgeleid en verloor ook een straatdeel, de rue Faraday en de rue du Fondeur verdwenen, net als het eerste straatdeel van de Brandstoffenstraat. Sindsdien is de door Audi overgenomen fabriek gemoderniseerd en aanzienlijke uitgebreid, tot voorbij de spoorweg.

Bronnen

Archieven
GAV/OW 16.

Publicaties en studies
VERNIERS, L., Histoire de Forest-lez-Bruxelles, A. De Boeck, Brussel, 1949.

Websites
Audibrussels