Onderzoek en redactie

2008, 2013

 

Korte steile straat van de Stationstraat naar het gelijknamige plein. Haar naam verwijst naar het voormalige station van Woluwe en ook naar haar topografie. Ze werd aangelegd in 1890 en gaf inderdaad direct uit op het station aan het Stationsplein.

Het station was een van de haltes van de trein tussen Brussel en Tervuren. Deze lijn, aangelegd tussen 1880 en 1882, zorgde voor een grondige verandering van het zuidelijk en oostelijk gedeelte van Woluwe. Met de spoorlijn verbonden activiteiten ontwikkelden zich langzaam maar zeker in de omgevende straten.

De Stationberg bleef onbebouwd tot in 1909, toen twee bescheiden bakstenen gebouwen verschenen op de hoek van de straat met het plein (nr. 14 en 20 Stationsplein). Nr. 1 van de straat, een huis van twee asymmetrische traveeën in bepleisterde baksteen, dateert zeker uit dezelfde periode.

De twee kanten werden tijdens het interbellum geleidelijk bebouwd, voornamelijk met huizen in soms bepleisterde of beschilderde baksteen. Het gaat om bescheiden gebouwen, zowel woningen als opbrengsthuizen en hangars, die later tot garage werden verbouwd. In 1923 werd op nr. 7 en 9 een geheel gebouwd van twee identieke huizen volgens spiegelbeeldschema en in eclectische stijl met polychroom parement n.o.v. aannemer J. Abeloos en voor eigen rekening (zie tevens Stationsplein); de vervanging van het schrijnwerk heeft deze gevels helaas ontsierd.

Hoewel de straat overwegend een woonfunctie heeft, kwam er ook enige economische activiteit toen op nr. 10-12 een winkel werd geopend; deze werd na de oorlog vervangen door een garage, die nog steeds actief is.

Bronnen

Archieven
GASPW/DS 14 en 20: 590 (1909); 7 en 9: 438 (1923); 10-12: 254 (1933), 186 (1933), 248 (1963).