Onderzoek en redactie

2006

 

Bekijk de weerhouden gebouwen
Aangelegd op een terrein van zes hectare. Vroeger Campagne Dumon geheten naar voormalig eigenaar Auguste-Joseph Dumon, liberaal politicus en van 1855 tot 1857 minister van Openbare Werken. Zijn landgoed, het zogenaamde ‘kasteel Dumon', lag sinds 1863 in de nabijgelegen Kerkstraat. Het landhuis was omgeven door een moerassig terrein waar onder meer de Stockelsche Vloedgroebbe ontspringt. De rest van de omgeving bestond uit tal van moestuinen.

Het landgoed werd op 09.09.1924 door de gemeente verworven en werd vervolgens aangelegd volgens K.B. van 23.11.1928 (GASPW/DS rooilijnen 13). Het plein functioneerde tegelijk als terminus van tram 39 en 41. De lijnen van de Tramways bruxellois waren reeds in 1909 doorgetrokken tot Stokkel.

Dumonplein in 1949, GASPW/DE (niet geklasseerd fonds).

Sinds haar aanleg wordt rond het plein handel gedreven. Sinds 1935 wordt er op het plein een driewekelijkse markt georganiseerd.

Eerste bebouwing vanaf jaren 1930. Voormalige ‘Grand bazar de Stockel' (nr. 5) dateert van 1930 en is daarmee het oudste gebouw van het plein. Andere gebouwen gebouwd tussen 1931 en 1935. Laatste gebouw dateert van 1937 (zie nr. 2-4). De florerende handel zorgde voor herhaaldelijk verbouwde benedenverdiepingen (winkels). Nr. 18-20 en 22 werden ca. 1990 vervangen, maar ondanks deze en andere interventies blijft het uitzicht relatief homogeen. Panden tellen meestal drie bouwlagen en hebben elementen verwijzend naar art deco en modernisme.

Het plein werd in 1952 geplaveid (GASPW/OW 8774) en kreeg in diezelfde jaren 1950 in een centraal basketbal- en kaatsbalterrein van de gemeente en later een kiosk tegenover terminus van tram (Woluwe-Saint-Pierre,…, 1950). Sinds 1987 is het midden van het plein ingericht als parking.

Bronnen

Archieven
GASPW/DS rooilijnen 13.
GASPW/DS 5 : 196 (1930).
GASPW/OW 8016, 8774, 8934, 8975.

Publicaties en studies
Woluwe-Saint-Pierre, situation communale, réalisations, projets, 1950, p. 15.

Tijdschriften
“Le métro bientôt à Stockel. Et ensuite ?”, Tram 2000, 66, 1987.