Typologie(ën)

appartementsgebouw
gelijkvloers met handelszaak

Ontwerper(s)

Yvan BLOMMEarchitect1935

Adrien BLOMMEarchitect1935

Stijlen

Art deco

Onderzoek en redactie

1997-2004

id

Urban : 7286
lees meer

Beschrijving

Appartementsgebouw in art-decostijl met symmetrische compositieTypische gevelopstand bestaande uit drie gelijke traveeën; in Brussel komt dit geveltype vaak voor met drie bouwlagen volgens verkleinende ordonnantie; de centrale travee wordt in vele gevallen rijker uitgewerkt en benadrukt door haar licht te laten uitspringen en/of door één of meerdere balkons; het grondplan bestaat over het algemeen uit een aaneenschakeling van kamers., waarschijnlijk n.o.v. arch. Yvan Blomme, 1935 ; vervangt wagenhuis van nr. 9a-9b in straat (1924).

Vijf bouwlagen en drie traveeënVerticale geleding van een gevel, bepaald door afstand tussen twee opeenvolgende steunpunten (vb. muurdammen, zuilen, ...). Handelsruimte bekleed met groen marbrietOndoorschijnend, stevig en soms gemarmerd glas, vaak gebruikt voor wandbekleding. en geritmeerd door banden zwarte marbrietOndoorschijnend, stevig en soms gemarmerd glas, vaak gebruikt voor wandbekleding.; twee handelszaken aan weerszijden van getande inspringende deuromlijsting. Verdiepingen in gele baksteen. Uitkragende traveeënVerticale geleding van een gevel, bepaald door afstand tussen twee opeenvolgende steunpunten (vb. muurdammen, zuilen, ...) op bepleisterdeMuur of plafond bedekt met een laag mortel op basis van een mengsel van kalk, gips of cement en zand, met of zonder andere fijne toeslagmaterialen. basis. Driehoekige risaliterende en hogere middentravee, verticaal benadrukt pendant. Driedelig schrijnwerkVerzameling van al het (niet-constructief) houten materiaal zoals deuren, vensterkozijnen, erkeronderdelen, kroonlijst, …; bij uitbreiding ook materiaal in aluminium, PVC, ...  met bovenlichtBovenste gedeelte van een raam- of deurkozijn, gescheiden door een dwarsregel; soms voorzien van glas-in-lood en/of roeden. met horizontale roeden.

Bronnen

Archieven
GASG/DS 629 (1924), 266 (1935).