© Reproductieverbod
Henri Jasparlaan
Van Munthofstraat naar Waterloosesteenweg. Berckmansstraat, Vlasfabriekstraat en Overwinningsstraat geven erop uit.
Onderdeel van de Ringlanen, aangelegd bij K.B. van 17.8.1844 op tracé van 14e eeuwse omwalling en vooruitgeschoven versterkingen uit 17e en 18e eeuw. Tracé tussen Berckmansstraat en Waterloosesteenweg gewijzigd in 1875, na afbraak van weverij ‘La Linière'.
Oorspronkelijk Gulden Vlieslaan, maar sinds 1947 huidige benaming naar voormalig eerste minister Henri Jaspar (1870-1939).
Bebouwd tussen 1865 en 1893. Oorspronkelijk straatbeeld hoofdzakelijk herenhuizen in diverse historiserendeArchitectuurstrekking (ca. 1850 - 1914) die bijna letterlijk stijlen uit het verleden herneemt, zoals gotiek, renaissance,... stijlenVerticale zijden van een opening waarop een boog of latei rust. en enkele opbrengsthuizen met handelsruimte. Het eerste deel vormt met Munthofstraat en Berckmansstraat, een smal driehoekig bouwblok met doorlopende percelen. Tussen Overwinningsstraat en Waterloosesteenweg vervangt opbrengsthuis van 1924 (zie nr. 135-138) een huis van 1834. Sinds de jaren 1930 doorbreken twee appartementsgebouwen (zie nr. 91 en 120) het oorspronkelijk straatbeeld. Na W.O. II zet deze trend zich voort. Zo vervangt op nr. 113-114-115, een gebouw met kantoren en wooneenheden, het Hôtel Speekaert, de woning van landschapsschilder Leopold Speekaert, die na zijn dood in 1915 was ingericht door de gemeente als het ‘Musée Speekaert'.
Niet geselecteerde nr.: 88: hoekhuis in neoclassicistischeArchitectuurstroming (vanaf eind 18e eeuw tot ca. 1914) met voorliefde voor orde en symmetrie, gekenmerkt door bepleisterde en wit beschilderde lijstgevels die het stadsbeeld uniformiseren. Verhoudingen en vormentaal van deze stroming evolueren met de tijd. stijl van 1881 met winkelpui in art decostijl n.o.v. arch. Albert Van Huffel, 1928, gewijzigd na tweede verbouwing in 1954; 94: huis in neoclassicistischeArchitectuurstroming (vanaf eind 18e eeuw tot ca. 1914) met voorliefde voor orde en symmetrie, gekenmerkt door bepleisterde en wit beschilderde lijstgevels die het stadsbeeld uniformiseren. Verhoudingen en vormentaal van deze stroming evolueren met de tijd. stijl van 1874 en oorspronkelijk identiek aan nr. 92 (zie nr. 93), wijziging naar huidige situatie niet geregistreerd; 103: Huis in neoclassicistischeArchitectuurstroming (vanaf eind 18e eeuw tot ca. 1914) met voorliefde voor orde en symmetrie, gekenmerkt door bepleisterde en wit beschilderde lijstgevels die het stadsbeeld uniformiseren. Verhoudingen en vormentaal van deze stroming evolueren met de tijd. stijl n.o.v. landmeter H. Leeman, 1865, gedecapeerd, vervangen schrijnwerkVerzameling van al het (niet-constructief) houten materiaal zoals deuren, vensterkozijnen, erkeronderdelen, kroonlijst, …; bij uitbreiding ook materiaal in aluminium, PVC, ... en toegevoegd mansardedakGebroken kap of Frans dak met met steile ondervlakken en licht hellende bovenvlakken. (arch. René Brayard, 1952), bijgebouwen en omheiningsmuur in Berckmansstraat nr. 149; 108: Eglise de Jesus Christ des Saints des Derniers Jours, oorspronkelijk huis in neoclassicistischeArchitectuurstroming (vanaf eind 18e eeuw tot ca. 1914) met voorliefde voor orde en symmetrie, gekenmerkt door bepleisterde en wit beschilderde lijstgevels die het stadsbeeld uniformiseren. Verhoudingen en vormentaal van deze stroming evolueren met de tijd. stijl van 1873, meermaals verbouwd, huidige gevel n.o.v. arch. Harry Courtens, 1954; 117-118: appartementsgebouw Residentie Les Argonautes i.o.v. Coöperatieve Etrimo- Classes moyennes en n.o.v. arch. Jean Florian Collin, 1957, vervangt huis uit 1876 met bijgebouw van 1881; 119: huis van 1877, huidige situatie met handelsruimte n.o.v. arch. F. Neerdaels, 1941; 122: hoekhuis met omheiningsmuur van 1891, metalen deur en erkerRechthoekig of veelhoekig uitbouwsel, als het ware op de gevel geplakt en daardoor deel uitmakend van de achterliggende ruimte; vaak over één of meer verdiepingen gestapeld. n.o.v. arch. Jo De Bouver, 1927, bekleding met brikettenBaksteenvormige tegel die op het reeds bestaande gevelvlak wordt aangebracht ter imitatie van een bakstenen gevel. en simili-natuursteen (1962), garagepoort (1980); 131: appartementsgebouw n.o.v. arch. Bouillart, 1958, ter vervanging van opbrengsthuis van 1876; 132: huis in neoclassicistischeArchitectuurstroming (vanaf eind 18e eeuw tot ca. 1914) met voorliefde voor orde en symmetrie, gekenmerkt door bepleisterde en wit beschilderde lijstgevels die het stadsbeeld uniformiseren. Verhoudingen en vormentaal van deze stroming evolueren met de tijd. stijl van 1876, samen gebouwd met huis Overwinningsstraat 6 op doorlopend perceel, recent gewijzigde handelsruimte n.o.v. arch. Albert Huvenne, 1936; 133: opbrengsthuis van 1876, inrichting gelagzaal n.o.v. arch. Raoul Fastré, 1928, bovenlichtBovenste gedeelte van een raam- of deurkozijn, gescheiden door een dwarsregel; soms voorzien van glas-in-lood en/of roeden. vitrine met glas-in-lood.
Musée Speekaert, Avenue de la Toison d'Or, 114, Commune de Saint-Gilles-lez-Bruxelles, Brussel, s.d., p. 5.
Archieven van de niet geselecteerde nr
GASG/DS 88: 168 (1881), 142 (1928), 85 (1954); 94 2316 ( 1874); 103 4014 (1865), 103 (1952); 108: 2090 (1873), 93 (1954); 117-118 3725 (1876), 234 (1881), 61 (1957); 119: 4398 (1877), 61 (1941); 122: 2774 (1891), 317 (1927), 43 (1962), 28 (1980); 131: 3703 (1876), 27 (1958); 132: 3702 (1876), 191 (1936); 133: 3217 (1876), 153 (1928).
GASG/OW niet geklasseerd fonds.