Typologie(ën)

kerk/kathedraal/basiliek
orgel

Ontwerper(s)

Jean COSSEarchitect1989-1990

Brigitte-Noël DE GROOFarchitect1989-1990

Stijlen

Postmodernisme

Inventaris(sen)

  • Permanente actualisatie van de inventaris van het Bouwkundig Erfgoed (DPC-DCE)
  • Inventaris van de orgels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (DMS-DML - 2000)
  • Het monumentale erfgoed van België. Koekelberg (DPC-DCE - 2020-2023)

Dit (deze) goed(eren) bezit(ten) de volgende waarde(n)

  • Artistiek
  • Esthetisch
  • Historisch
  • Sociaal
  • Technisch
  • Stedenbouwkundig

Onderzoek en redactie

2020-2022

id

Urban : 37929
lees meer

Beschrijving

Postmodernistische kerk naar een ontwerp van architecten Jean Cosse en Brigitte De Groof, 1989-1990.

Historiek
Het gaat om de derde kerk op deze plaats. Met de bouw van de eerste werd in 1839 begonnen op verzoek van de inwoners van Koekelberg, die een groter eredienstgebouw wensten dan de Sint-Annakapel, die toen op de plaats van het huidige nr. 93 stond. Het was een sobere en functionele kerk van architect Louis Spaak, omringd door de gemeentelijke begraafplaats die daar sinds 1833 lag. De kerk werd spoedig te klein. Aan de tweede kerk, ontworpen door architect Édouard Ramaeckers, werd in 1909 begonnen. Deze keer was het een neogotische kerk. Ook de begraafplaats van Koekelberg werd te klein; ze werd vanaf 1916 overgebracht naar Dilbeek en in 1931 voorgoed ontruimd. De tweede kerk vertoonde al gauw stabiliteitsproblemen en moest verstevigingswerken ondergaan. In 1985 werd ook zij afgebroken.

Beschrijving
De huidige kerk is volledig uit betonblokken opgetrokken en heeft een opengewerkte klokkentoren waardoor de klokken te zien zijn tegen de hemel als achtergrond; de toren staat voor een laag gebouw met plat dak, de narthex, met in het midden de beglaasde inkom onder luifelAfdak boven de ingang van een huis of handelszaak.; rechts het hoofdgebouw, de kerk. Die heeft een blinde gevel, ingedeeld door pilastersPlatte, weinig uitspringende muurpijler, vaak met basis en kapiteel. die bovenaan schuin eindigen; in een nis in het midden, met dezelfde vorm als de openingen van de klokkentoren, staat een beeld van de heilige Anna en haar dochter Maria als adolescente. Het gebouw van de kerk zelf is lager dan de gevel en heeft een plat dak. Via de narthex zijn eveneens lokalen voor parochiale activiteiten toegankelijk.

Sint-Annakerkstraat 66, Sint-Annakerk, beeld van de heilige Anna en de Maagd Maria (foto 2023).

Interieur. Muren en pilastersPlatte, weinig uitspringende muurpijler, vaak met basis en kapiteel. in onafgewerkte betonblokken. Zenithaal licht via grote muuropeningen die het koor (keramiek van Christus aan het kruis) en de voorzijde van het gebouw verlichten. In de sacristie: modern orgel van bouwer Patrick Collon, 1968. De kerk herbergt eveneens een verzameling keramiek die de heiligen voorstelt, in de jaren 1990 gemaakt door Max Van der Linden en rond 2010 door Stéphane Terlinden. Kruisweg gegraveerd op koperplaten.



Bronnen

Archieven
LOZE, P., KNOPES, L., et al.Het nieuwe Brussel. 
Architectuur 1989-1995, Prisme éditions, Brussel, 1995, pp. 148-149.
STEPMAN, C., VERNIERS, L., Koekelberg dans le cadre de la région nord-ouest de Bruxelles, De Boeck, Brussel, 1966.
SUTTER, D., Koekelberg. Au fil du temps… Au cœur des rues…, Drukker, Parijs, 2012, pp. 236-241.
TONDEUR, F., Koekelberg, CFC-Éditions, Brussel, 2000. pp. 17-19.