Typologie(ën)

burgerwoning

Ontwerper(s)

Stijlen

Neorenaissance

Inventaris(sen)

  • Actualisatie van de Urgentie-Inventaris (Sint-Lukasarchief - 1993-1994)
  • Actualisatie van het inventarisatieproject van het Bouwkundig Erfgoed (DMS-DML - 1995-1998)
  • Urgentie-inventaris van het bouwkundig erfgoed van de Brusselse agglomeratie (Sint-Lukasarchief 1979)
  • Het monumentale erfgoed van België. Etterbeek (DMS-DML - 1994-1997)

Dit (deze) goed(eren) bezit(ten) de volgende waarde(n)

  • Artistiek
  • Esthetisch
  • Historisch
  • Stedenbouwkundig

Onderzoek en redactie

1993-1995

id

Urban : 14972
lees meer

Beschrijving

Fraai huis in neo-Vlaamse renaissancestijl volgens bouwaanvraag van 1908 en in opdracht van H. Verhulst.

Drie bouwlagen en twee brede traveeënVerticale geleding van een gevel, bepaald door afstand tussen twee opeenvolgende steunpunten (vb. muurdammen, zuilen, ...). Baksteenconstructie horizontaal geleed door spekbanden in natuursteen onder andere ter hoogte van neuten, imposten en lateien van muuropeningen. Bewerkte arduinen plint met smal getoogd en getralied twee- en drielichtGroep van drie smalle vensters binnen dezelfde omlijsting, onderling gescheiden door deelzuiltjes of stijlen/monelen; centraal venster soms hoger dan beide andere. onder rechte latei. Links hoofdtraveeBredere en rijker uitgewerkte travee, meestal van een huis met asymmetrische compositie; vaak in risaliet en onder bekronende topgevel. onder puntgevelGevel waarvan de top driehoekig is. met pinakelsSlanke beëindiging in de vorm van een gotisch torentje. en overhoeks topstuk met bolornament. Op verdiepingen balkons volgens afnemende grootte, op eerste verdieping met stenen en ijzeren leuning. Rechter traveeVerticale geleding van een gevel, bepaald door afstand tussen twee opeenvolgende steunpunten (vb. muurdammen, zuilen, ...): rechthoekige muuropening met tweelichtboven tussendorpelStenen dorpel die een deur of venster horizontaal in tweeën deelt. ; links steekboogdeur waarboven bovenvenster met glasraam in waaiervorm, bekronende waterlijstVooruitspringende rand in het gevelvlak die regenwater buiten gevel laat afdruppelen. met volutenSpiraalvormig ornament; meestal gebruikt als aanzetstuk van topgevels, bij deur- en vensteromlijstingen of als steunbeer.. Op bel-etage halfrond balkon vóór centraal deurvenster. Brede en hoge twee- of drielichtenGroep van drie smalle vensters binnen dezelfde omlijsting, onderling gescheiden door deelzuiltjes of stijlen/monelen; centraal venster soms hoger dan beide andere. in natuurstenen hoekblokomlijsting onder gestrekte en getoogde lateien, doorlopende  waterlijstVooruitspringende rand in het gevelvlak die regenwater buiten gevel laat afdruppelen. en gekoppeldeTwee of meerdere identieke bouwelementen (vensters, zuilen, pilasters) die tot een groter (symmetrisch) geheel zijn samengevoegd. ontlastingsbogenBoog boven een venster- of deuropening die druk van het muurwerk op de stijlen afwentelt en zo het linteel ontlast.. Op borstweringen1. Verhoogd gedeelte van een vestingsmuur waarachter men veilig kan lopen; - 2. Muurtje of hekwerk (balkon, terras); - 3. Deel van een muur tussen vloer en onderzijde van een venster; - 4. Verhoging van de buitenmuren van een huis boven de zolderbalken waarop een muurplaat rust. bakstenen metselwerk in kepermotief.

Interieur : glazen tussendeur met fraaie houten kozijnenSamenstel van stijlen en regels, geplaatst in een venster- of deuropening, waarin de ramen en/of deuren zijn gevat. en glasramen in art nouveauInternationale beweging (1893 - ca. 1914) als reactie op de ‘neo’-stijlen, maar met sterk lokale verschillen. In België kent de stijl twee stromingen, namelijk de florale art nouveau met Victor Horta als boegbeeld en anderzijds de geometrische art nouveau beïnvloed door Paul Hankar of de Wiener Secession.. In dezelfde stijl muuropening aan tuinkant : glasramen met floraal motief en erg mooi centraal historisch tafereel, getekend "Ch. FONTANA, BRUXELLES, 1904". Op de voorgrond, in vegetaal decor, drie figuren omringd door pakken, boeken en pers, een zittende vrouw houdt in haar linker hand een esculaap, een rechtopstaande vrouw reikt haar haar rechter hand ; hiervóór gestileerde "machine". Een smid slaat vanuit een centrale positie het tafereel gade, in zijn rechter hand draagt hij hamer, zijn linker hand steunt op een aambeeld. Dit tafereel wordt van de achtergrond gescheiden door het kanaal van Willebroeck. hierachter staat een industriële scène afgebeeld met steenkoolberen voor verscheidene fabrieksgebouwen met rokende schoorstenen. Links achteraan zijn het stadhuis van Brussel en de torens van de St.-Michielskathedraal weergegeven.

Bronnen

Archieven
GAEtt./OW 3893 (1908), 1234 (1909), 5450 (1913).