Typologie(ën)

opbrengsthuis

Ontwerper(s)

Édouard PELSENEERarchitect1897

Édouard PELSENEERarchitect1894

Fr. ROBBERECHTSarchitect1932

Stijlen

Eclectische stijl met polychroom parement
Art nouveau
Art deco

Inventaris(sen)

  • Bouwen door de eeuwen heen in Brussel. Stad Brussel (1989-1993)
  • Permanente actualisatie van de inventaris van het Bouwkundig Erfgoed (DPC-DCE)

Dit (deze) goed(eren) bezit(ten) de volgende waarde(n)

  • Artistiek
  • Esthetisch
  • Historisch
  • Sociaal
  • Stedenbouwkundig

Onderzoek en redactie

2016

id

Urban : 31045
lees meer

Beschrijving

Oorspronkelijk drie afzonderlijke panden (nr. 42, 44 en 46); in 1932 samengevoegd voor het Secretariaat der Sociale Vrouwenwerken, toegankelijk via nr. 44.

Voormalige nr. 42, 44. Opbrengsthuizen in art nouveauInternationale beweging (1893 - ca. 1914) als reactie op de ‘neo’-stijlen, maar met sterk lokale verschillen. In België kent de stijl twee stromingen, namelijk de florale art nouveau met Victor Horta als boegbeeld en anderzijds de geometrische art nouveau beïnvloed door Paul Hankar of de Wiener Secession. n.o.v. architect Edouard Pelseneer, respectievelijk 1897 en 1894, en op plint respectievelijk 1898 en 1895 gedateerd. Aanpassing van benedenverdieping en verhoging van nr. 42 (1932), lichte wijziging van ordonnantie in nr. 44 en toevoeging van mansardeverdieping n.o.v. architect F. Robberechts. Geelgekleurde bakstenen gevel met hardstenen elementen. Decoratief gebruik van rode baksteen en arduin voor vensterstijlen, boogstenen, muurbanden en kordons. VenstersLicht- en/of luchtopening in een muur. onder I-balkenIJzeren latei met I-profiel.. Nr. 42 slechts één travee breed en met typisch uitgewerkte ijzeren balkonleuningen. Bredere linker travee in nr. 44 en drie- en tweelichtenTweedelige lichtopening, door deelzuiltje gesplitst. onder boogveldenEen vlak omsloten door de binnenbegrenzing van een boog en de horizontale lijn die de aanzetten verbindt; meestal boven muuropeningen en soms versierd (beeldhouwwerk, blinde traceringen, cementtegels, …). verlevendigd met keramische tegels.

Voormalige nr. 46. Opbrengsthuis in art decoTendens tot de geometrisering van vormen en architecturale ornamenten die zich uitdrukt in het materiaal- en kleurgebruik. n.o.v. architect F. Robberechts, 1932 ter vervanging van een gevel met in- en uitzwenkende top. Geelgekleurde bakstenen gevel met cementbezetting, op verdiepingen dat als
trapezoïdale erkervormige uitbouw met begrenzende verticale groeven is uitgewerkt. Opschriften in karakteristiek lettertype: “SOCIALE VROUWEN WERKEN” en “SECRETARIAT SOCIAL FEMININ”. Zolderverdieping onder driehoekige aflijning, met geometrisch motief in de top. Hardstenen benedenverdieping.

Bronnen

Archieven
SAB/OW 10699 (1897), 10701 (1894), 41454 (1932).