Typologie(ën)

brug
Spoorwegerfgoed

Ontwerper(s)

INCONNU - ONBEKEND1911-1914

Inventaris(sen)

  • Inventaris van het Industrieel Erfgoed (La Fonderie - 1993-1994)
  • Permanente actualisatie van de inventaris van het Bouwkundig Erfgoed (DPC-DCE)

Dit (deze) goed(eren) bezit(ten) de volgende waarde(n)

  • Artistiek
  • Esthetisch
  • Historisch
  • Stedenbouwkundig

Onderzoek en redactie

id

Urban : 36581
lees meer

Beschrijving

« Zuidelijke Viaduct » van de Noord-Zuid spoorwegverbinding, gestart in 1911, onderbroken in 1914 en beëindigd tussen 1935 en 1952 (zie Europakruispunt). Brug over de F. Basse- en de Nieuwlandstraat, in eerste fase (1911-1914) bestaande uit een eenvoudige, aarden talud van gemiddeld 8 meter hoog op 300 meter lang ondersteund door zware muren, in een tweede fase (1932-1952), geconsolideerd door een stalen verankering in een betonnen bekisting. Brug over de F. Basse- en de Fontaine Sallaertstraat, bestaande uit één boogConstructie waarvan de beschrijvende lijnen delen van cirkels of gebogen lijnen zijn en waarin alle drukkrachten optreden. versierd met een sierboog in gebosseerde, hardstenen waarvan één op de twee stenen uitsteekt en centrale, monumentale sleutelsteen. Eenvoudige borstwering1. Verhoogd gedeelte van een vestingsmuur waarachter men veilig kan lopen; - 2. Muurtje of hekwerk (balkon, terras); - 3. Deel van een muur tussen vloer en onderzijde van een venster; - 4. Verhoging van de buitenmuren van een huis boven de zolderbalken waarop een muurplaat rust.. Langs de straat, in het algemeen heterogene constructies uit de tweede kwart van de 19e eeuw.