Typologie(ën)
herenhuis
kunstenaarsatelier
kunstenaarsatelier
Stijlen
Modernisme
Inventaris(sen)
- Actualisatie van de Urgentie-Inventaris (Sint-Lukasarchief - 1993-1994)
- Actualisatie van het inventarisatieproject van het Bouwkundig Erfgoed (DMS-DML - 1995-1998)
- Permanente actualisatie van de inventaris van het Bouwkundig Erfgoed (DPC-DCE)
- Het monumentale erfgoed van België. Brussel Uitbreiding Zuid (Apeb - 2005-2008)
Dit (deze) goed(eren) bezit(ten) de volgende waarde(n)
- Artistiek
- Esthetisch
- Historisch
- Stedenbouwkundig
Onderzoek en redactie
2005-2006
id
Urban : 16061
Beschrijving
Bossquare. Kunstenaarswoning in modernistische stijl i.o.v. amateurschilder Gaston Périer en n.o.v. arch. Paul Bonduelle, 1928.
Vijf bouwlagen, laatste als attiekMuur of bouwlaag boven de kroonlijst die meestal het dak aan het gezicht onttrekt., en op verdiepingen drie traveeënVerticale geleding van een gevel, bepaald door afstand tussen twee opeenvolgende steunpunten (vb. muurdammen, zuilen, ...). Bakstenen gevel met radicale eenvoud. Op benedenverdieping ronde uitbouw met inkomportiek waarop terras. Garagepoort en schrijnwerkVerzameling van al het (niet-constructief) houten materiaal zoals deuren, vensterkozijnen, erkeronderdelen, kroonlijst, …; bij uitbreiding ook materiaal in aluminium, PVC, ... vervangen.
Interieur. Dezelfde eenvoud als gevel. Verdiepingen als mezzanines in elkaar gevoegd.In grote ontvangstsalon en bovenliggende mezzanine, muurschilderingen in olieverf van schilders Paul Delvaux en Emile Salkin, uitgevoerd tussen 1954 en 1956: illusionistische en surrealistische onderwerpen in door oudheid geïnspireerd decor, onder andere banket der wijzen, allegorie van de muziek, Gilbert Périer en zijn familie.
Beschermd op 27.03.1997 (volledig salon met bovenliggende mezzanine en traphal met muurschilderingen van Paul Delvaux).
Vijf bouwlagen, laatste als attiekMuur of bouwlaag boven de kroonlijst die meestal het dak aan het gezicht onttrekt., en op verdiepingen drie traveeënVerticale geleding van een gevel, bepaald door afstand tussen twee opeenvolgende steunpunten (vb. muurdammen, zuilen, ...). Bakstenen gevel met radicale eenvoud. Op benedenverdieping ronde uitbouw met inkomportiek waarop terras. Garagepoort en schrijnwerkVerzameling van al het (niet-constructief) houten materiaal zoals deuren, vensterkozijnen, erkeronderdelen, kroonlijst, …; bij uitbreiding ook materiaal in aluminium, PVC, ... vervangen.
Interieur. Dezelfde eenvoud als gevel. Verdiepingen als mezzanines in elkaar gevoegd.In grote ontvangstsalon en bovenliggende mezzanine, muurschilderingen in olieverf van schilders Paul Delvaux en Emile Salkin, uitgevoerd tussen 1954 en 1956: illusionistische en surrealistische onderwerpen in door oudheid geïnspireerd decor, onder andere banket der wijzen, allegorie van de muziek, Gilbert Périer en zijn familie.
Beschermd op 27.03.1997 (volledig salon met bovenliggende mezzanine en traphal met muurschilderingen van Paul Delvaux).
Bronnen
Archieven
SAB/OW 35734 (1928).
Publicaties en studies
BUTOR, M., CLAIR, J., HOUBART-WILKIN, S., Delvaux, Cosmos, Bruxelles, 1975.
Monuments et Sites protégés, 1999, pp. 186-187.
Tijdschriften
PEIGNOT, J., « Delvaux illusionniste », Connaissance des Arts, 222, 1970, pp. 34-39.
SOSSET, L. L., « Chez Gilbert Périer, les fresques de Paul Delvaux traduisent sa nostalgie de la Rome antique », Les Beaux-Arts, Bruxelles, 08.06.1956, pp. 1, 5.
« Propriété, avenue Louise, 573 à Bruxelles. Paul Bonduelle architecte, SCAB. », L'Émulation, 9, 1932, pp. 276-277.
LANGUI, E., « Les peintures murales de Paul Delvaux chez Gilbert Périer à Bruxelles », Quadrum, 1, mai 1956.
Persartikels
FARCY, P., « La chapelle Sixtine de Delvaux menacée ? », in La Libre Belgique, 13.07.1995.
FARCY, P., « D'admirables fresques sans protection », in La Libre Belgique, 13.07.1995.
FARCY, P., « Sauvegarde en marche », in La Libre Belgique, 14.07.1995.
FARCY, P., « Maison Périer : des précisions s'imposent », in La Libre Belgique, 20.07.1995
SAB/OW 35734 (1928).
Publicaties en studies
BUTOR, M., CLAIR, J., HOUBART-WILKIN, S., Delvaux, Cosmos, Bruxelles, 1975.
Monuments et Sites protégés, 1999, pp. 186-187.
Tijdschriften
PEIGNOT, J., « Delvaux illusionniste », Connaissance des Arts, 222, 1970, pp. 34-39.
SOSSET, L. L., « Chez Gilbert Périer, les fresques de Paul Delvaux traduisent sa nostalgie de la Rome antique », Les Beaux-Arts, Bruxelles, 08.06.1956, pp. 1, 5.
« Propriété, avenue Louise, 573 à Bruxelles. Paul Bonduelle architecte, SCAB. », L'Émulation, 9, 1932, pp. 276-277.
LANGUI, E., « Les peintures murales de Paul Delvaux chez Gilbert Périer à Bruxelles », Quadrum, 1, mai 1956.
Persartikels
FARCY, P., « La chapelle Sixtine de Delvaux menacée ? », in La Libre Belgique, 13.07.1995.
FARCY, P., « D'admirables fresques sans protection », in La Libre Belgique, 13.07.1995.
FARCY, P., « Sauvegarde en marche », in La Libre Belgique, 14.07.1995.
FARCY, P., « Maison Périer : des précisions s'imposent », in La Libre Belgique, 20.07.1995