Onderzoek en redactie

2016

 

Bekijk de weerhouden gebouwenDe Rederskaai loopt langs het Vergotedok in het oosten en evenwijdig aan de Groendreef. Het gaat om een lange, thans geprivatiseerde verkeersas die begint aan het Redersplein en uitmondt aan de Koninginnelaan, ter hoogte van de Jules de Troozsquare.

De kaai werd aangelegd samen met het Vergotedok, dat in 1908 in dienst werd genomen. Net als de Redersbrug kreeg ze haar naam bij besluit van het College van de Stad Brussel van 15.01.1909, verwijzend naar de rederijen die zich hadden gevestigd langs het dok, dat als terminal voor het maritiem vervoer naar Londen, Amsterdam en Rotterdam diende.

Net als zijn westelijke tegenhanger, de Stoombotenkaai, loopt de weg langs een strook terrein van ongeveer 75 meter breed, vroeger eigendom van de Naamloze Vennootschap Zeekanaal en Haveninrichtingen van Brussel en thans van de Haven van Brussel. Langs deze twee kaaien vestigden zich hoofdzakelijk bedrijven in de bouwsector, zoals groothandels in bouwmaterialen en cementfabrieken, die er vanaf de jaren 1910 hun magazijnen, loodsen en kantoren bouwden. De talrijke gebouwen aan de Rederskaai waren vroeger aan de kant van het dok bereikbaar via de spoorlijnen die over de spoorbrug van het Redersplein naar het station van Thurn en Taxis liepen. Over deze spoorlijnen stonden verscheidene hijskranen. Tijdens de laatste decennia van de 20e eeuw verdwenen de sporen en de meeste gebouwen ten gunste van enkele maatschappijen – gespecialiseerd in wegenwerken en de recyclage van metaal- of betonafval – die zowel de terreinen als de kaai zelf hebben ingenomen en via de Groendreef bereikbaar zijn.

Het gebogen gedeelte van de kaai, Havenpark genaamd, ten noorden van het Redersplein, zal worden heringericht in het kader van het Kanaalplan. Een buisreling waarvan het model tot de jaren 1900 teruggaat wordt bewaard.

Bronnen

Archieven
SAB/AR straten, doos 16-19, cote 16, nr.18 (15.01.1909).

Publicaties en studies
Bruxelles Port de Mer, Société Anonyme du Canal et des Installations Maritimes de Bruxelles, Editions Illustrées du “Soir”, 1922, p. 56.
HUBERTY, C., VALENTE SOARES, P., De Brusselse kanalen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 1998, p. 40 (Brussel, Stad van Kunst en Geschiedenis, 25).