Onderzoek en redactie

2016

 

Bekijk de weerhouden gebouwenDe Materialenkaai, die in het westen langs het Becodok loopt, is een lange verkeersas evenwijdig aan de Havenlaan. Ze begint aan het Saincteletteplein en mondt uit op het Redersplein.

De kaai werd aangelegd in het kader van de bouw van het Verbindingsdok, het toekomstige Becodok, dat in 1905 werd voltooid. Ze kreeg haar naam bij besluit van het College van de Stad Brussel van 15.01.1909, samen met onder meer de Akenkaai, die op de linkeroever van het dok loopt.

Langs deze twee kaaien vestigden zich hoofdzakelijk bedrijven in de bouwsector, vooral bouwmaterialen, die er van eind jaren 1900 tot in de jaren 1980 hun magazijnen, loodsen en kantoren bouwden. Op de plannen van de haveninrichtingen die rond 1900 werden opgesteld, wordt de spits toelopende driehoek gevormd door de Havenlaan en de Materialenkaai, eigendom van de Naamloze Vennootschap Zeekanaal en Haveninrichtingen van Brussel, trouwens al aangeduid als “terreinen voorbehouden voor de handel”, terwijl op het noordelijke uiteinde was voorzien in het gebouw van de Havendienst, dat echter pas in 1938 werd gebouwd (zie Redersplein nr. 6). Onder de bedrijven die zich op de Materialenkaai vestigden, vermelden we de firma Ackermans (zien Havenlaan nr. 23) en steenzagerij Istas & Soille (Havenlaan nr. 53), waarvan een deel van de gebouwen nog bestaat.

Op de oostelijke kant van het dok stonden vroeger kleine bouwwerken en kranen, maar de meeste daarvan zijn ondertussen verdwenen. Tussen 1999 en 2002 werd het zuidelijke deel van de kaai omgevormd tot voetgangerszone, met trappen op de hoek met het Saincteletteplein en hellingen naar het kanaal ter hoogte van Havenlaan nr. 1-3. De kaai wordt nog altijd gedeeltelijk afgeboord door een metalen buisreling waarvan het model tot de jaren 1900 teruggaat.

In de nabije toekomst zal de kaai volledig worden heraangelegd, met een openbaar park van meer dan drie hectare dat als gewestelijke recreatiepool zal fungeren. Deze groene ruimte zal het onder meer mogelijk maken het Zennepark te verbinden met het park van Thurn en Taxis.

Bronnen

Archieven
SAB/AR straten, doos 16-19, cote 16, nr.18 (15.01.1909).

SAB/PP 2958 (ca. 1900).

Publicaties en studies
HUBERTY, C., VALENTE SOARES, P., De Brusselse kanalen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 1998, p. 40 (Brussel, Stad van Kunst en Geschiedenis, 25).