Onderzoek en redactie

2016

 

Bekijk de weerhouden gebouwenDe Leeuwoprit is een verkeersas in het verlengde van de Zénobe Grammelaan, op grondgebied Schaarbeek, die de sporen van het station van Schaarbeek en de Vilvoordselaan overspant via de Albertbrug, vooraleer een bocht naar het noordoosten te maken, eindigend aan het kruispunt van de Voorhavenstraat en de Leeuwstraat.

Vóór de aanhechting van de rechteroever van het Kanaal van Willebroek en van het vormingsstation door de Stad Brussel in 1921, lag deze weg op grondgebied Schaarbeek, waar hij begin 20e eeuw werd aangelegd, op een eerste brug, samen met het eerste deel van de Zénobe Grammelaan. In 1925 werd het brugdek van de oorspronkelijke brug vervangen door de huidige structuur van betonbogen (zie notitie). Het gebogen uiteinde van de oprit, boven een overwelfd deel van de Zenne, werd rond 1934 ingericht, naar plannen die de Naamloze Vennootschap Zeekanaal en Haveninrichtingen van Brussel in 1927 had opgesteld voor de voorhaven van Brussel. Vanuit deze bocht vertrekt een kleine, in 1985 ontworpen oprit die rechtstreeks leidt naar een van de ingangen van de Verbrandingsoven van Brussel Noord, die in dat jaar in dienst werd genomen (zie Leon Monnoyerkaai).

Zoals de gelijknamige straat en de Voorhavenstraat, kreeg de Leeuwoprit zijn naam bij besluit van het College van de Stad Brussel van 09.04.1940. Vermelden we dat er vroeger al een Leeuwstraat bestond, meer zuidwaarts gelegen, op grondgebied Schaarbeek, die in 1924 de naam Anatole Francestraat kreeg.

Bronnen

Archieven
SAB/AR straten, doos 25–37, cote 25, nr.30 (09.04.1940).

SAB/OW 61580 (1927), 89638 (1985).

Publicaties en studies
VAN KRIEKINGE, D., Essai de toponymie laekenoise, Laken, 1995, s. p.